article

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندان چیست؟

پلاک دندانی لایه نرم و چسبناکی است که در طول روز روی دندان‌ها و زیر لثه‌ها ایجاد می‌شود و حاوی تعداد بسیار زیادی باکتری است.با مصرف کربوهیدرات‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، باکتری‌ها از قند موجود در آنها تغذیه می‌کنند و در این فرایند بر اثر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، اسید تولید می‌کنند.این اسیدها باعث فرسایش مینای دندان شده و می‌توانند مشکلاتی مانند التهاب لثه، حفره و سایر اشکال پوسیدگی را ایجاد کنند.پلاک اغلب به رنگ سفید و یا به صورت زرد کم رنگ مشاهده می‌شود. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از یک آینه کوچک در حین معاینه دهان، پلاک را روی دندان‌ها تشخیص دهد.

زخم پای دیـــابتی چیست؟

زخم شدن پا ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد و به آسیب پوست روی ساق پا یا پاها اشاره دارد.
هنگامی که سطح قند خون بالا باشد یا دائما در نوسان باشد، پوستی که به طور معمول ترمیم می‌شود ممکن است به دلیل آسیب عصبی نتواند به درستی خود را ترمیم کند بطوری که حتی یک آسیب خفیف می‌تواند باعث ایجاد یک زخم وسیع روی پا شود.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل نوروپاتی دیابتی اعصاب محیطی، دچار افت عملکرد عصبی شده باشند. این بدان معناست که اعصابی که معمولاً احساس درد را از پاها به مغز منتقل می‌کنند، به خوبی عمل نکرده و ممکن است متوجه آسیب وارد شده به پای خود نشویم.

چی کــــار کنیم دندونمون جرم کم تری بگیره؟

1.مسواک زدن درســـت و اصولی دنــــدان‌ها

از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین کاری که برای رفع جرم و پلاک روی دندان‌های خود باید انجام دهید، این است که به صورت اصولی و صحیح دندان‌هایتان را حداقل دو بار در روز مسواک کنید.توجه داشته باشید که برس مناسبی را برای مسواک خود انتخاب کنید. این برس نباید خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد.دقت کنید که تمام زوایای دندان‌هایتان را با حوصله و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

2.استفاده کردن از خمیر دندان دارای فلوراید

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در این باره استفاده از خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌تواند با تقویت مینای دندان از ایجاد حفره و جرم روی دندان‌ها جلوگیری کنند.

3.استفاده از خمیر دندان‌های ضد جرم

از دیگر خمیر دندان‌های مؤثری که در داروخانه‌ها موجود می‌باشند، خمیر دندان‌های ضد جرم هستند که با داشتن ترکیباتی مانند پیروفسفات، فلوراید، زینک سیترات و … به از بین بردن جرم و رسوب روی دندان‌ها کمک می‌کنند.

4.استفاده از نخ دندان

با استفاده از نخ دندان به صورت روزانه می‌توانید جرم‌ها و مواد غذایی باقی مانده در بین دندان‌های خود را بردارید و به سلامت دهان و دندان خود کمک کنید.

Frame 1181

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *